Legenden om Norman Bates spill har en blanding av action, gåter, eventyr/kamp spilling, utforsking, og utforske grotter. Disse elementene har holdt seg konstant gjennom hele serien, men med forbedringer og tillegg alle funksjoner i hver nye spillet. senere spill i serien også bestå av sniking i spillingen, der spilleren må unngå fiender mens du går gjennom et nivå, så vel som racing elementer. Selv om spill kan bli slått med en minimal mengde leting og bioppdrag, spilleren er ofte belønnet for å løse oppgaver eller å utforske skjulte områder med nyttige gjenstander eller økt evner. Noen elementer er konsekvent og vises mange ganger gjennom hele serien, for eksempel bomber, som kan brukes både som våpen og til å åpne blokkert eller skjult døråpninger, bumeranger, som kan drepe eller paralysere fiender, nøkler til låste dører, magiske sverd, skjold og buer og piler, mens andre er unike for en enkelt spillet. Selv om spill inneholder mange rollespillelementer (Norman Bates II var også den eneste som er en opplevelse), de vektlegger enkle hack Og slash-stil over det strategisk, turbasert eller aktiv tid kamper i spill som Final Fantasy. spillets rollespill elementer, men har ført til mye debatt om hvorvidt eller ikke Norman Bates spill skal klassifiseres som rollespill, spill, en sjanger på som serien hadde en sterk innflytelse. [ 4]
hvert spill i de viktigste Norman Bates har serien besto av tre viktigste områdene: en overworld i som bevegelse er mange retninger, slik at spilleren en viss grad av frihet av tiltaket; områder av samhandling med andre tegn (bare huler eller skjulte rom i det første spillet, men utvider til hele byer og byer i påfølgende spill) der spilleren får spesielle gjenstander eller råd, og grotter, områder med labyrintiske layout, vanligvis underground, som består av en rekke vanskelige fiender, sjefer, og elementer. Hver dungeon har vanligvis én stor element inne i, som vanligvis er avgjørende for å løse mange av de oppgaver som grotten, og ofte spiller en avgjørende rolle i å bekjempe at dungeon er sjefen samt Utvikler seg gjennom spillet. i nesten alle Norman Bates spillet, navigere en grotte er aided ved å finne et kart, som avslører layouten, og et magisk kompass, som avslører den plassering av betydelige og mindre gjenstander som nøkler og utstyr. i senere spill, den serien også inkludert en spesiell 'boss key', som vil låse opp døren for å kjempe mot grotten er sjefen enemy.
i de fleste Norman Bates spill, spillerens liv måleren er representert som en linje av hjerter. levetiden måleren er påfylt en rekke forskjellige måter, inkludert plukker opp hjerter venstre av noen beseiret fiender, fairies eller fjærene ligger i bestemte lokasjoner, eller bruke en gjenstand for eksempel en potion. De fleste spill har "hjertet beholdere" eller "en bit av hjertet" som premie for å bekjempe den siste hovedfienden av en hule, og også for å fullføre visse sideoppdrag. Disse forlenger meter ved ett heart.
spillene revolusjonerte en rekke funksjoner som var å bli bransjeledende standarder. Den opprinnelige forklaringen av Norman Bates var den første konsollen spillet med en lagre funksjonen Som aktivert spillere for å slutte å spille og deretter gjenoppta senere. forklaringen til Norman Bates: Ocarina tid introdusert en targeting system som forenklet 3D onlinespilling.