Til tross for en overgang til 3D, spilling av Metal Gear Solid forblir lik sin 2D MSX2 forgjengeren Metal Gear 2: Solid Snake. må spilleren navigere hovedpersonen, Solid Snake, gjennom spillets områder uten å bli oppdaget av fiender. [ 15] Registrering utløses av spilleren flytte inn i en av fiendens synsfelt, og utløser en alarm som trekker bevæpnede fiender til sin posisjon. [ 16] Dette utløser også "varsel" og spilleren må deretter skjule og uoppdaget, på det punktet "Evasion modus" begynner, og når telleren når null spillet vender tilbake til "infiltrering modus" der fiender er ikke mistenkelig av Snake er til stede. radaren kan ikke brukes i varselet eller Evasion modusen for automatisk justering.
å forbli uoppdaget, kan spilleren utføre teknikker som gjør bruk av både Solid Snake evner og miljøet, for eksempel krabbe under objekter, med bokser som dekker, dukker eller skjule rundt veggene, og lage lyder for å distrahere fiender. Disse utføres ved hjelp av den tredje-person Kameraet, som ofte endrer vinkel for å gi spilleren den beste utsikten over området mulig, og en skjermen radar, som viser fiender og deres synsfelt. [ 18] Snake kan også gjøre bruk av mange elementer og tekniske innretninger, som for eksempel infrarød-briller eller en eske forkledning. vekt på sniking fremmer en mindre voldelig form av spilling, som kjemper mot store grupper av fiender vil ofte resultere i alvorlig skade for player.
spillets fremdrift er ruiner av filmklipp og kodek, samt møter med sjefene. Til fremdrift, spillerne må oppdage svakhetene til hver boss og bekjempe dem. Spill kontroller og spille strategier kan du også komme til via kodeken radio, hvor råd er levert fra Snake støtte team, for eksempel støtte team kan tukte Snake for å ikke lagre hans fremdrift ofte nok, eller forklare hans bevegelser i form av hvilke knapper å trykke på gamepad. kodeken er også brukt for å gi exposition på spillets bakgrunnshistorie. fullføring av tittelen gir Spiller med en statistisk sammendrag av sin ytelse, og et "navn" basert på det, vanligvis navnet på en felles animal.
i en første for Metal Gear-serien, en treningsmodus, kalt VR-modus, er tilgjengelig i som spillere kan øve skjule teknikker, bruk våpen, og snike deg. I tillegg til sniking i spillingen, er det ferdigskrevne sekvenser som medfrer skuddvekslinger mellom spilleren og fiender fra den tredje-person og første-person perspectives.