Men i de første fire dagene av tilgjengelighetPublisert: mandag 20. februar 2017
På grunn av den begrensede spredningen av PlayStation 2, plassen av de forventede innledende salgsvolumer av Final Fantasy X mindre enn de tre foregående avdrag av serien, vurderer det en suksess salg av minst to millioner eksemplarer på verdensbasis Cosplay Norway
. Men i de første fire dagene av tilgjengelighet, spillet solgt over 1,4 millioner eksemplarer i forhåndsbestillinger, sette en rekord for rollespill for å selge raskere og stiger resultatene av Final Fantasy VII og Final Fantasy IX i samme periode. Final Fantasy X ble også det første videospillet for PS2 for å nå to og fire millioner solgte eksemplarer. Totalt i spillet har solgt om lag åtte millioner eksemplarer på verdensbasis. Final Fantasy X ble veldig positivt mottatt av kritikerne. Japanske spillmagasinet Famitsu og Famitsu PS2 tittel for en nesten perfekt score på 39/40. En annen japanske spillmagasinet, The Play Station, ga en vurdering av 29/30. De tre hoder uttrykte særlig forståelse for tomten, grafikk og video med full bevegelse av spillet. Tittelen har en prosentandel av verdsettelse av 91,73% på Gamerankings og en score på 92 av 100 på Metacritic. Produsenten Shinji Hashimoto sa at mottaket av spillet var "gode", på grunn av den utbredte ros og mange priser. David Smith fra IGN roste dubbing og innovasjoner i spillet, spesielt tilnærming til kampene, påkalling av systemet, muligheten til å endre partimedlemmer, karakterutvikling og tilpasning system av katalogisering og inventar. Også han mente at grafikken i spillet hadde forbedret i forhold til forgjengeren i alle aspekter og spillet som helhet var estetisk "den vakreste av [e] serien antagelig den med best spillbarhet." Greg Kasavin Gamespot frydet tomten, kaller det overraskende komplisert, det er tilfredsstillende avslutning og fraværet av typiske klisjeer av verdig rollespill League of Legends Kostymer . også rost musikken, hun anser for å være "variert og tilpasset de ulike scenene i spillet." Tilsvarende GamePro beskrevet utviklingen system av karakterene og kampen som "to av de beste innovasjoner i serien." Grafikken i spillet er spesielt verdsatt av Raymond Padilla GameSpy, som kalte det "første klasse", i tillegg til å prise modellene av figurer, bakgrunner, arrangementer og animasjoner Spillet revolusjonen i stedet betraktet arbeidet til de stemmeskuespillere "over gjennomsnittet "og han definerte musikken" rike ". Edge dømt spillet mindre positivt, kritiserte mange aspekter som kjedelig og ikke veldig nyskapende og beskriver dialogen som «kvalmende», nipping særlig karakter av Tidus. Andrew Reiner av Game Informer kritiserte linearitet av spillet og det faktum at spillerne ikke fikk anledning til å krysse verden i Chocobo eller for å kontrollere luftskipet. Tom Bramwell fra Eurogamer tenkt å puslespill segmenter "deprimerende" og "unødvendige" og at til tross Sferografia var "en fin touch", tok opp for mye av spillet. Linearitet av spillet ble verdsatt av GamePro, siden å komme til slutten spillerne var ikke nødvendig å fullføre alle sekundære oppdrag eller minispill, tror noen av dem skjemmende. Spill Revolution bemerket at noen videoer var for lang, uten sjanse til å hoppe over dem. Final Fantasy X vant prisen for beste spiller i Japan Spill Award for 2001-2002. De Famitsu lesere valgte ham beste videospill av all tid i 2006. I 2007 vant han den tolvte plass i topp 25 spill liste over IGN av PS2 og den sjette i listen over de mest estetisk gyldig spill for selve konsollen. I en tilsvarende liste utarbeidet av GameSpy, han endte på 21 Lollipop Chainsaw Kostymer . plass. 1UP.com kåret til den åpenbaring som finnes i finalen som en av de største spoiler i videospillhistorie, mens IGN rangert finalen på femteplass på listen over de beste pre-rendret video. I 2004 ble Final Fantasy X inkludert i listen av de beste videospill i henhold GameFAQs og i november 2005 rangert det som det 12. beste tittelen gjennom tidene ifølge nettstedet. I en generell oversikt over serien, IGN og Gamesradar trodd Final Fantasy X, henholdsvis tredje og fjerde beste tittelen på saga. Ved utgangen av 2007, Guinness World Records settes spillet i niende plass på listen over bestselgende rollespill. I 2008 leserne av bladet Dengeki Daioh han ble kåret på andreplass som beste videospill, bak Final Fantasy VII. I en undersøkelse utført av Famitsu og Dengeki de mest gripende videospill av all tid, dukket han først. I kraft av den kommersielle og kritiske suksess av Final Fantasy X, utgitt Square Enix en direkte oppfølger til videospillet i 2003, med tittelen Final Fantasy X-2. Operaen er satt to år etter utløpet av Final Fantas |